Vroeg Waarschuwing Systeem om risico's te voorkomen


 Als ik de controlekamer van een terminal bezoek, zie ik vaak dat er een whiteboard aan de muur hangt waarop bijvoorbeeld informatie over noodzakelijke reparaties wordt genoteerd, zoals defecte kleppen, de telefoon op steiger 5 werkt niet, regenwater van drijvende daktanks als gevolg van geblokkeerde dakafvoeren of apparatuur die buiten bedrijf is, enzovoorts.

Deepwater Horizon; als je de film bekijkt zie je dat diverse apparatuur niet functioneerde. Die informatie werd genegeerd, de rest is geschiedenis.

Landtanks op de Cilacap raffinaderij, Indonesië stonden deze week in brand. Ik heb daar gewerkt en begrijp dat een tekort aan informatie door slecht onderhoud de oorzaak kan zijn geweest.

De informatietheorie en de cybernetica bewijzen dat informatie fysisch is. Bits van informatie zijn de fundamentele bouwstenen van de werkelijkheid. Inzicht in deze verbazingwekkende wetenschappen is van cruciaal belang voor de levensduur, de continuïteit, de veiligheid en de duurzaamheid van tankopslag- en raffinageactiviteiten.

Opslagterminals en raffinaderijen die er niet in slagen informatieprocessen en interne controlesystemen effectief te implementeren, zullen waarschijnlijk op een bepaald moment met een informatietekort te maken krijgen, wat zal leiden tot slechtere prestaties. Begrijpen hoe een tekort aan informatie leidt tot entropie of wanorde is van cruciaal belang als u een effectief en veilig bedrijf wilt runnen.

Wij passen 3 universele wetten van de fysica en de cybernetica toe;

a. Informatie blijft behouden en kan niet worden gescheiden of gewist uit onze fysieke werkelijkheid.

b. Informatie tekort (tekort) Entropie (wanorde) ( per definitie).

c.  De Wet van Vereiste Variëteit

Terminal Managers en Supervisors zijn zich vaak niet bewust en proberen de 3 wetten van de fysica te breken die niet gebroken kunnen worden zonder verhoogd risico in de vorm van entropie (wanorde). Terminal management en operaties zijn dynamisch en hebben informatie feedback nodig in real time om gestuurd en maximaal gecontroleerd te worden. Dit kan niet worden geregeld of geautomatiseerd vanwege de fysica van onzekerheid en de realiteit van leven en werken in een niet-lineair universum, maar kan wel worden "gestuurd" door informatiefeedback

Wij hebben een systeem voor vroegtijdige waarschuwing ontworpen dat het potentiële informatietekort meet om de kwetsbaarheid te voorspellen. Wat wij aanbieden is toegang tot de kwantiteit en kwaliteit van informatie in organisaties om het potentiële niveau van blootstelling aan risico's met wetenschappelijke methode te verifiëren.

Onderzoeksresultaten: Wij hebben deze waarschuwingsmethodologie wereldwijd met groot succes getest. Een onderzoek bij 100 tankopslagterminals heeft bevestigd dat er een leemte bestond omdat 10 fundamentele technische en operationele vragen niet afdoende konden worden beantwoord.

Terminal Managers, Supervisors en personeel kunnen worden geïnstrueerd en opgeleid hoe zij kunnen werken met deze systemische aanpak door middel van informatietheorie om mogelijke gaten in het leerproces op te sporen door toepassing van de wet van de Requisite Variety a.k.a. Ashby's Law: Als volgt:

- Een situatie kan alleen worden beheerst als de variëteit van de controleur overeenkomt met de variëteit van de te beheersen situatie. (Verscheidenheid is informatie).

- Een opslagterminal genereert een enorme variëteit en probeert die op zijn eigen manier te beheersen door middel van controlelijsten, voorschriften en wetten.

- Als de variëteit niet wordt afgestemd, zullen systemen uit de hand lopen (entropie).

- Het is onmogelijk om elke variabele te beheersen, dus de meeste variëteit wordt geabsorbeerd door relaties met andere systemen.

- Dit betekent dat bij risicobeheersing alleen voldoende variëteit, d.w.z. informatie in een systeem, risico's kan absorberen of beheersen die voortkomen uit variëteit van buitenaf.

- Door gebruik te maken van terugkoppeling wordt deze informatie in het systeem gebracht, zodat het systeem zich voortdurend kan aanpassen en kan leren.

- Het is onmogelijk alle risico's te beheersen aangezien systemen fluctueren door informatie van een voortdurend veranderende variëteit in een niet-lineaire omgeving.  Informatie vermindert de onzekerheid.

- Menselijke variëteit, omgevingsvariëteit, sociale variëteit, regelgevingsvariëteit veranderen voortdurend en kunnen dus alleen worden beheerst door het gebruik van real-time feedback (informatie).

- Dit betekent dat de mensen met de gecombineerde kennis, ervaring, deskundigheid, invloed, apparatuur, hulpmiddelen, enz. om dit te doen, gebruik moeten maken van alle relevante informatie als dempers, om variëteit te dempen en variëteitgeneratoren om variëteit op te bouwen.

- Verbetering van gezondheid en veiligheid wordt gecreëerd door variëteit toe te voegen in de vorm van PBM's, persoonlijke beschermingsmiddelen, gasdetectoren, enzovoort.

- Ethiek en MVO zijn vereisten die werken als informatiefeedbacklussen en zijn risicodempers.

Onze wereldwijde opleidingservaring en de feedback van klanten geven ons een goed inzicht in het risico van een informatietekort dat leidt tot lacunes in de kennis, waardoor de terminals kwetsbaar worden.

Ik realiseer me dat dit misschien verbijsterend is, maar het onderzoek om dit te staven is te vinden op onze website www.sustenance4all.com . Is dit de volgende stap in de optimalisering van de terminalprestaties? We weten dat het zo is. De potentiële toepassingen van dit systeem voor vroegtijdige waarschuwing zijn grensloos : operationele uitmuntendheid, HSEQ-controle en duurzaamheid, winstgevendheid en vertrouwen zijn afhankelijk van de kwaliteit en kwantiteit van de informatie. Het besturen van levende systemen (de terminal) kan van de natuur worden afgekeken. Eenvoudig! Maar eerst moeten de mensen begrijpen en worden geleerd hoe de natuur en de fysica ons beschermen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tank Terminals Sustainability: can information theory help us reach our goals?

Is information the primary substance in the Universe?

BBS; Behaviour Based Safety Course